Vi arbejder i Vestre
Fritidsklub med at være kulturskabende, og bygge rammer for god adfærd snarere
end fokusere på rigide regler, kontrol og konsekvenser for ”dårlig” adfærd.
Grundstenen i den klubkultur vi ønsker at skabe og understøtte er fællesskab, og følelsen af at det her er vores allesammens
klub.
Tanken bag ovenstående
udspringer af ideen om, at en fritidsklub bygget på statiske regler giver ringe
grobund for inklusion, simpelthen fordi inklusion kræver mulighed for at
behandle alle forskelligt baseret på individuelle forudsætninger. I denne
kontekst bliver for mange og for firkantede regler en hæmsko for, at flest
muligt kan indgå mest muligt i fællesskabet.
Samtidig skaber mange regler
et behov for en stor mængde kontrol, hvis man i sidste ende skal præsentere en
konsekvens for regelbrud. Dette medføre et udpræget behov for forvaltning fra
pædagogens side, og giver en ringe grad af både selvstændighed og ejerskab for
det enkelte medlem.
Får man i stedet skabt en
sund kultur omkring klubfællesskab, indbyrdes respekt og medejerskab, kan en
masse regler erstattes med empati, omtanke og god opførsel.
Der er selvfølgelig regler
tilstede, også i vores klub. Vores primære fokus her er dog, at de er få,
tydelige, og mulige at forvalte. Resten
har vi en stor tiltro til kan opnåes og opretholdes igennem den ansvarsfølelse
medlemmerne tilegner sig fra den gode klubkultur.
Vi arbejder derfor med en
positivt ladet retorik, hvor det vægtes hvad man må, snarere end hvad man skal.
– Må man noget, kan man også miste noget. Skal man noget er man til dels
afmægtig, fordi man fratages medejerskabet.
Vi ønsker altså at skabe en klub-kultur hvor det bliver en norm at
lære af og med hinanden, samt skabe relationer på tværs af trange kasser som
f.eks klasse eller årgang. Dette strækker sig langt udover enkelte planlagte
aktiviteter, og er en proces vi har haft, og til stadighed har, fokus på i
hverdagen.
Ovenstående vision gør sig også gældende for vores
arbejde med læring og fællesskab på tværs af årgange. De unge der deltager i
diverse aktiviteter, med formålet at skabe relationer og læring imellem
forskellige årgange, skal føle et ejerskab overfor aktiviteten. Det skal give
mening for medlemmerne at deltage, og ikke kun for de evt. involverede ansatte.
Denne måde at tænke
pædagogiske aktiviteter på, indeholder også et opgør med en dagligdag hvor
hovedvægten af aktiviteterne er planlagt, igangsat og styret af voksne. I
stedet vægtes det i højere grad at understøtte medlemmernes egen innovation, og
de voksnes rolle bliver her at ”gå bagved”, primært med den opgave, at hjælpe
medlemmerne til at realisere egne ideer og aktiviteter.
Til trods for ovenstående
tanker om vores aktiviteter i klubben, er vi dog også opmærksomme på vores
ansvar for, at det enkelte medlem oplever en dag med mulighed for alsidige
aktiviteter, såvel som vores ansvar for at medlemmer udfordres med nye
aktiviteter som ikke kun udspringer fra dem selv.
Set i lyset af dette vægter
vi det meget højt, at vores klub på en helt almindelig dag, skal tilbyde
aktivitetsmuligheder der rammer bredt, så medlemmerne kan opleve såvel
bevægelse som kreative eller digitale aktiviteter – alt sammen i en ramme hvor
fællesskab, kommunikation og trivsel er grundelementer.
Tilsvarende er det til
stadighed et fokuspunkt, og en udfordring, at komme mere ud af huset. Vi
arbejder løbende på at skabe muligheder for at lave flere ture med alsidigt
indhold, for yderligere at opkvalificere vores klubtilbud.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Hej Klubmedlem eller forælder fra Vestre.
Du er meget velkomne til at kommentere på E-bloggen, vi vil dog gerne vide hvem du er, så husk at skrive navn på dit indlæg.
Kh. Vestreklubben